Dersin Adı: Türk Dili
ve Edebiyatı
Sınıf:
10.Sınıf
Konu: İslami
Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri ( Kutadgu Bilig, Divanü Lügati’t Türk )
Süre: 40
Dakika
Kazanım:
1) İncelediği
İslami Dönem ilk dil ve edebiyat ürünlerini dönemin tarihi ,siyasi ve
sosyal yapısı ile
ilişkilendirir.
2) İslami
Dönem ilk dil ve edebiyat ürünlerinin edebiyat ve kültür tarihimizdeki yeri
değerini açıklar.
3) İslami
Dönem ilk dil ve edebiyat metinlerinin dil, söyleyiş ve kültür özelliklerini
açıklar.
4) Metinlerden
hareketle dönem eserlerinin yazılış amacını belirler.
5) Kutadgu
Biligin yapı özelliklerini belirler.
6) Divan-ı
Lügati’t Türk’ün edebiyatımızdaki yeri ve önemini açıklar.
7) Günümüz
şartlarını düşünerek İslami dönemdeki ilk eserler hakkında çıkarımlarda
bulunur.
SÜREÇ
1) Öğretmen,
öğrencilere İslami Dönem ilk dil ve edebiyat ürünleri hakkında neler
bildiklerini sorar.
2) Öğrencilerden
alınan cevapların ardından öğretmen İslami Dönem ilk dil ve edebiyat
ürünlerinin oluşum zeminini açıklar ve ilk dil ve edebiyat ürünlerini anlatmaya
başlar.
3) İslami Dönemin
ilk dil ve edebiyat ürünlerinden olan Kutadgu Bilig ve Divanü Lügati’t Türk’ün
yapısı, dili ve muhtevası hakkında geniş bilgiler öğrencilere anlatılır.
4) Öğrencilere
anlatılan bilgiler ışığında bu eserlerin yazılış sebebi öğrencilere sorulur.
5) Öğrencilerin
kendi aralarında bilgi alışverişinde bulunmaları sağlanır.
6) Öğretmen sınıfı iki gruba ayırır ve tahtaya iki ayrı
başlık yazar.( A GRUBU : Kutadgu Bilig , B GRUBU :Divanü Lügati’t Türk)
7) Her grup
üyesinden sırasıyla dahil olduğu grup ile ilgili akıllarında kalan bilgileri
tahtaya yazmaları istenir.
8) Eksik yerler
öğretmen tarafından tamamlanarak öğrencilerin tahtada yazılanları deftere not
tutmaları istenir.
9) Öğrencilerin
konuyu daha iyi kavraması adına ders kitabındaki etkinlik metni okutulur.
10) Ders kitabındaki etkinliğin sonunda yer alan ölçme ve değerlendirme
soruları öğrencilere ödev olarak verilir.
DEĞERLENDİRME
Öğrencilerin derse
hazır hale gelmesi için birkaç dakika öğrencilerle sohbet edildi. Sohbetin
ardından İslami Dönem İlk Dil ve Edebiyat ürünleri hakkında öğrencilerin ön
bilgisi yoklandı. Ders kitabındaki metinler öğrencilere okutuldu. Konunun
sonunda yer alan ölçme ve değerlendirme soruları öğrencilere ödev olarak
verildi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder